|
کد مطلب: 79524
30 شرط امام زمان براي ظهور
تاریخ انتشار : 1393/01/01 نمایش : 977
به گزارش سلام لردگان، باز هم جمعه و شعباني ديگر از راه رسيد و خيل منتظرانت چشم به راه سپيده مانده اند. سال هاي سال است که دل بيقراران و مشتاقانت در تب و تاب حضور گرانسنگت اي يوسف فاطمه(س) مي تپد و چه شب ها و روزهاي انتظار را طي کرديم و به اميد فرجت دعاي آمدنت را زمزمه نموديم...
ميلاد عشق در روز جمعه
امام مهدي(ع) در سپيده دم روز جمعه، نيمه شعبان سال ??? هجري قمري برابر ??? ميلادي در شهر سامرا در عراق ديده به جهان گشود. البته در سال تولد ايشان اختلافي مطرح است و سال ??? و ??? نيز گفته شده است که مي تواند به علت پنهاني بودن تولد ايشان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد مهري کارشناس علوم ديني در گفت وگو با روزنامه کيهان در باب ويژگي هاي منتظر واقعي امام عصر(عج) مي گويد: «در لغت منتظر به کسي مي گويند که چشم انتظار باشد و يا آماده آمدن و ورود کسي باشد.»
وي در ادامه مي گويد: «اين حالت را مي توان به فردي تشبيه کرد که روي زانو در حال تجافي و منتظر قيام امام جماعت براي رکعت بعدي نماز باشد، يعني نيم خيز و کاملا آماده قيام و همراه شدن با امام جماعت، در واقع يک منتظر واقعي هم بايد اينچنين حالتي داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غايب (عج) باشد.»
در روايات متعددي آمده است که يک منتظر واقعي بايد آداب و اصولي را رعايت کند تا بتواند در جرگه منتظران واقعي امام مهدي(عج) درآيد.حجت الاسلام والمسلمين مهري در ادامه همين بحث مي افزايد: «بدون شک بايد شرايط ويژه اي را رعايت کرد تا بتوان يک منتظر به معناي حقيقي کلمه بود.
بر همين اساس يک منتظر واقعي کسي است که گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه که او مي گويد و فرمان مي دهد انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، کردار و تمامي اعمال ريز و درشت خود نظارت و کنترل کامل داشته باشد و مطيع محض امام خود در هر حال و شرايطي باشد.»
نشانه منتظران ظهور
در دوران کنوني که زمان غيبت امام زمان(عج) است، ولايتمداري افراد مي تواند از نشانه هاي بارز يک منتظر حقيقي امام غايب(عج) باشد.
حجت الاسلام والمسلمين مهري در اين باره به گزارشگر کيهان مي گويد: «ولايتمداري رکن اصلي نشانه يک منتظر واقعي است اين بدان معناست کساني که ولايت پذيريشان در زمان غيبت از امام و نايب امام بالاتر است به بحث مهدويت و انتظار نزديک تر هستند.»
اين کارشناس علوم ديني با تاکيد بر اهميت فراوان موضوع ولايتمداري افراد در مباحث انتظار مي گويد: «در زمان حاضر بارزترين و برجسته ترين نشانه يک منتظر واقعي امام زمان(عج) را بايد با محک ولايت پذيريشان سنجيد.
افرادي که در برابر نايب امام غايب(عج) مي ايستند و مطيع محض و امر او نيستند قطعاً نمي توانند در زمره منتظران واقعي به حساب آيند. به بيان ديگر بايد گفت اگر شما ولايت پذيريتان زير سؤال باشد قطعاً در بحث انتظار نيز نمي توانيد در رديف منتظران حقيقي امام زمان(عج) قرار بگيريد.»
وظيفه اصلي منتظران ظهور چيست؟
افرادي که در جرگه منتظران ظهور امام مهدي(عج) قرار دارند قطعاً داراي وظايفي هستند که بايد در دوران انتظار انجام دهند.
مريم محمودزاده استاد دانشگاه شهيدبهشتي در اين باره مي گويد: «انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به دو گونه است؛ يکي انتظار اعتقادي و شعاري و ديگري انتظار عملي و فراهم کردن زمينه ظهور آن حضرت.»
وي مي افزايد: «اما آنچه که مهم تر و مأموريت اصلي منتظران ظهور است، انتظار عملي و زمينه سازي براي برپايي حکومت عدل جهاني در ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است.»
محمودزاده در ادامه به رواياتي اشاره مي کند و مي گويد: «علي بن محمد از محمد بن علي بن ابراهيم و او از عبدالله بن صالح نقل مي کند که گفت: امام زمان(عج) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگي جذب نورانيت وجود او شده بودند، درحالي که ايشان را نمي شناختند چنين مجذوب بودند.»
اهميت شناخت امام غايب حجت الاسلام والمسلمين مهدي يوسفيان، استاد مرکز تخصصي مهدويت به شناخت امام مهدي و اهميت آن اشاره مي کند و مي گويد: «شناخت وجود مقدس امام زمان(عج) بسيار مهم و ارزشمند است، چرا که از يک سو معرفت صحيح امام بر هر فردي واجب بوده و نبود آن، مرگ جاهليت را به دنبال دارد و از سوي ديگر شناخت بهترين موعود پيامبران و مصلح جهاني و آگاهي از زندگاني او، نقش مهم و تعيين کننده اي در زندگي افراد دارد و حرکت آنان را تنظيم مي کند.»
حجت الاسلام يوسفيان مي گويد: «اين شناخت دو جنبه دارد، اول معرفت شخص آن بزرگوار که او کيست و زندگاني او به چه صورت است؟ دوم معرفت شخصيت ايشان که جايگاه آن حضرت در نظام هستي کجاست و چه آثاري بر آن مترتب است و ما چه وظايفي در قبال امام داريم؟»
انتظار فرج در عصر حاضر
روايت است از پيامبر اعظم(ص) که فرمودند: بالاترين جهاد امت من انتظار فرج است. حجت الاسلام والمسلمين محمد مهدي مرادي کارشناس امور فرهنگي و مدرس حوزه علميه در گفت وگو با گزارشگر کيهان مي گويد: « دو نوع انتظار وجود دارد، يکي انتظاري است که سازنده است و ديگري انتظاري است که ويرانگر است.»
مرادي در تشريح اين سخنان مي گويد: «انتظار سازنده اصلاح گراست و داراي شرايط و ويژگي هايي است. اما انتظار ويرانگر هم همان است که معتقد است بايد جامعه را به فساد کشاند تا ظهور حضرت ميسر گردد.»
اين کارشناس امور فرهنگي به فرهنگسازي در باب مهدويت اشاره مي کند و تصريح مي کند: «بايد با فرهنگسازي در جامعه موضوع مهدويت و انتظار را نهادينه کنيم، امروز خيلي از افراد هنوز با موضوع مهدويت بيگانه و ناآشنا هستند.
لذا يکي از اصلي ترين وظايف در باب مهدويت اين است که يک منتظر واقعي در بعد علمي، عقلي و رفتاري پيرو واقعي امام باشد و ايمان و فضايل را در وجودش تقويت کند و در وهله اول به ولايت اهل بيت عصمت و طهارت(ع) تمسک بجويد. از حضرت امام صادق(ع) روايت است که فرمودند: خوشا به حال شيعيان ما، همان کساني که تمسک مي جويند به محبت ما در زمان غيبت قائم ما.»
مرادي به روايت ديگري از امام زين العابدين(ع) اشاره مي کند و مي گويد: «امام سجاد(ع) مي فرمايند: هر کس که در زمان غيبت امام زمان(عج) در ولايت ما اهل بيت عليهم السلام ثابت قدم باشد پاداش هزار شهيد از شهداي جنگ بدر و احد را به او مي دهند. اين حديث بسيار پر مغز از امام چهارم شيعيان نشان از اهميت بسيار زياد بحث ولايت پذيري و ثابت قدم ماندن در راه ولايت اهل بيت و نايب امام زمان(عج) دارد.»
امر به معروف و نهي از منکر
حجت الاسلام مرادي در ادامه سخنان خود به امر به معروف و نهي از منکر اشاره کرده و تصريح مي کند: «از ديگر نشانه هاي منتظران ظهور اين است که بسيار اهل امر به معروف و نهي از منکر هستند و دوست دارند جامعه اصلاح شود، از همين رو اين فريضه يکي از ارکان اصلي در باب مهدويت و نشانه منتظران ظهور است.»
مرادي غافل نبودن از ياد امام مهدي(عج) و گوش به فرمان نايب امام بودن را از جمله خصوصيات بارز منتظران ظهور مي داند و مي گويد: «در زمان حاضر توجه به فرامين نايب امام زمان که همانا مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي مدظله العالي است مي تواند منتظران ظهور را به سرچشمه اصلي زلال ولايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام نزديک تر کند.»
امام مهدي(عج) در توقيعي به شيخ مفيد مي فرمايند: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نيست.» و در قسمتي ديگر از اين توقيع آمده است: «ما در رسيدگي و سرپرستي شما کوتاهي و اهمال نکرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم؛ اگر جز اين بود دشواري ها و مصيبت ها بر شما فرود مي آمد و دشمنان شما را ريشه کن مي کردند.» ويژگي بارز در مورد امام زمان(عج) اين است که شباهت زيادي به پيامبر اکرم(ص) دارد و ايشان داراي کمال موسي، شکوه عيسي و شکيبايي ايوب(ع) است.
شرايط بيعت ياران خاص با امام زمان(عج)
حضرت اميرالمؤمنين(ع) در خطبه معروف به «خطبه البيان» که در بصره ايراد فرمودند، در بيان علائم و نشانه هاي ظهور امام زمان(عج) و نيز وقايع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبي فرمود که در بخشي از آن آمده است:
پس از آن که حضرت صاحب الزمان(عج) در ابتداي ظهور، ياران خاص خويش، يعني همان ??? نفر را مورد آزمايش قرار مي دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدينه، سه بار رفت و آمد مي کنند، آن بزرگوار بين صفا و مروه بر آنان ظاهر مي شود و خطاب به آنان مي فرمايند: «اني لست قاصعاً امراً حتي تبايعوني علي ثلاثه خصله تلزمکم لاتغيرون منها شيئاً و لکم علي ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، يا ابن رسول الله!»؛
«هيچ برنامه روشني براي شما ارائه نمي دهم، مگر اين که با من هم پيمان شويد که سي خصلت را همواره مراعات کنيد و هرگز هيچ يک از آنها را تغيير ندهيد و رها نکنيد، در برابر پيماني که شما با من مي بنديد، من هم با شما پيمان مي بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»
آنان عرض مي کنند: ما گوش به فرمان و مطيع هستيم، اي پسر پيامبر خدا! هر شرطي که مي خواهي مطرح فرما، پس از آن که ياران اعلان آمادگي کردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف کوه صفا حرکت مي کند و آنان نيز همراه آن حضرت حرکت مي کنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان مي فرمايد: «اما آن سي نکته اي که بايد منشور هم پيماني شما با من باشد، مواردي است که در ذيل مي آيد:
?- هرگز از اطاعت من سرپيچي نکنيد و از هيچ يک از اصول توافقات عقب نشيني نکنيد. ?- هرگز دست به دزدي نزنيد. ?- هرگز به زناکاري آلوده نگرديد. ?-هرگز فعل حرام انجام ندهيد. ?- هرگز به فحشا و فساد گرايش نداشته باشيد. ?- به ناحق هيچ کس را نزنيد. ?- به زراندوزي و جمع کردن طلا مبادرت نکنيد. ?- به جمع کردن نقره مشغول نشويد. ?- گندم را احتکار نکنيد. ??- هرگز جو را احتکار نکنيد. ??- هيچ مسجدي را خراب نکنيد. ??- هرگز شهادت باطل ندهيد. ??- هرگز از مؤمنين بدگويي نکنيد. ??- هرگز ربا نخوريد. ??- در سختي ها بردبار باشيد. ??- بر هيچ خداپرستي لعنت نفرستيد. ??- هرگز شراب نخوريد. ??- هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشيد. ??- هرگز پارچه ابريشمي را به روي خود نيندازند. ??- لباسي که از ديباج «پارچه ابريشمي رنگ شده» دوخته شده است را نپوشيد. ??- دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقيب نکنيد و نکشيد. ??- هيچ خون ناحقي را نريزيد. ??- با هيچ مسلماني به حيله و نيرنگ برخورد نکنيد. ??- حتي بر کفار هم تجاوز و ستم نکنيد. ??- با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنيد. ??- هرگز لباس دوخته شده از ابريشم بر تن نکنيد. ??- در زندگي ساده زيست باشيد و خاک، فرش زندگي شما باشد. ??- از فساد و فحشا همواره بيزاري بجوييد. ??- امر به معروف را سرلوحه زندگي خويش قرار دهيد. ??- همواره نهي از منکر کنيد.
هرگاه شما نسبت به اين ??مورد ذکر شده با من پيمان بستيد، اين حق را خواهيد داشت که من هم در مورد هشت چيز با شما پيمان بسپارم:
?- متعهد مي شوم، شما دوستان خاص من باشيد و ديگران را بر شما ترجيح ندهم. ?- لباس هايي را که مي پوشم، مانند لباس هاي شما باشد. ?- غذا و خوراکم مانند غذاي شما باشد. ?- مرکب سواري من همتراز مرکب شما باشد. ?- در همه حال و هر زمان با شما باشم. ?- همواره همراه با شما حرکت کنم. ?- در زندگي به مقدار کم راضي باشم. ?- زمين پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.
پس همگان، خدا را آن گونه که شايسته است، عبادت مي کنيم، من به عهدم با شما وفا مي کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانيد.»
حال آيا ما منتظر واقعي امام عصر(عج) هستيم و مي توانيم با توجه به اين تعهدات خود را بيازماييم؟! منبع تسنيم
|
|
|
|